انواع موضوعات تولید محتوا

در این مقاله، به معرفی جامع و شرح کامل 15 شاخه از مهم ترین انواع موضوعات محتوایی خواهیم پرداخت!

حتما تابحال برای شما هم پیش آمده باشد که قرار است تولید محتوا را شروع کنید اما با خود بگویید؛ قرار است در کدام حیطه ها این کار را انجام دهید؟ انواع موضوعات تولید محتوا چیست؟

موضوعات تولید محتوا چیست؟
موضوعات تولید محتوا چیست؟

همچنین ممکن است که بعد از کلی تولید محتوا، ایده های خود را از دست داده باشید و در رشد منفی قرار گرفته باشید!

ما سعی کرده ایم در این مقاله به بررسی همه جانبه انواع موضوعات تولید محتوا رایج؛ با در نظر گرفتن شرایط و امکانات تولید رایج در هر مجموعه به دسته بندی موضوعات تولید محتوا بپردازیم.

مهم ترین انواع موضوعات تولید محتوا

از اصلی ترین دسته بندی ها برای تولید محتوا می توان به 15 شاخه زیر اشاره کرد.

انواع موضوعات محتوایی
انواع موضوعات تولید محتوا
  1. محصولات و خدمات قابل ارائه
  2. درباره برند
  3. درباره کسب و کار
  4. دانش کیفی و کیفیت سنجی مربوط به برند و محصولات
  5. اخبار مربوط به کسب و کار
  6. اخبار مربوط به برند
  7. موج سواری
  8. روش استفاده
  9. اعلام وجه تمایز با دیگر برند ها
  10. ایجاد حس حضور
  11. جلب توجه
  12. محتوا های خلاقانه
  13. رضایت مشتری
  14. اشتباهات طنز
  15. محتوا تلفیقی

حالا که با انواع این موضوعات آشنا شده اید زمان معرفی تک تک آن ها فرا رسیده است. با ما همراه باشید.

محتوا محصولات و خدمات

تمامی محتوا های تولید شده که خدمات و محصولات یک برند را در معرض دید دیگر افراد قرار می دهد، محتوا خدمات و محصولات می باشد و از مهم ترین و واجب ترین موضوعات محتوایی می باشد.

تولید محتوا محصول
تولید محتوا محصول

اگر با یک مثال ساده شروع کنیم؛ دسته های زیر در این حیطه قرار می گیرند

  • تصاویر محصولات
  • معرفی متنی محصولات
  • تیزر معرفی محصول و خدمات
  • منو محصول و لیست کامل خدمات
  • و …

علاوه بر آن، سوالاتی که ممکن است برای مخاطب در مورد محصولات و خدمات شما پیش آید، خود نیز از همین تیتر ها می باشد. برای مثال

  • تعداد محصولات شما چند عدد است؟
  • خدمات شما چگونه برای ما منفعت دارد؟
  • روش تولید محصولات شما چگونه است؟
  • آیا محصولات شما بروزرسانی می شود یا خیر؟
  • و …

تا به اینجا متوجه شده ایم، معرفی محصولات و خدمات به صورت کامل و جامع از جذاب ترین موضوعات برای ساخت محتوا می باشد.

درباره برند

انواع موضوعات محتوایی
انواع موضوعات محتوایی

به تمامی داده ها و اطلاعاتی که با هدف شناخت برند توسط مشتری تولید شده و منتشر می شود، محتوا درباره برند می گویند.

درباره برند؛ یکی دیگر از انواع موضوعات تولید محتوا می باشد که بایستی برای آن، مقالات خوب و استانداردی تولید شود. برای مثال پاسخ به سوالات زیر، می تواند شگفتی ساز شود.

  • زمان شروع فعالیت برند مورد نظر از چه بازه ای بوده است؟
  • دسته ای که برند مربوطه در آن مشغول به فعالیت است چیست؟
  • سیر تکامل و توسعه سازمان شما چگونه پیش رفته است؟
  • اهداف بلند مدت و دور برد آرم شما چیست؟
  • مجوز های فعالیت چیست؟
  • در تولید محصولات و خدمات برند خود از چه فناوری هایی بهره مند می باشید؟
  • سوابق همکاری برند شما با دیگر برند های هم رده و غیر هم رده چگونه بوده است؟

با مراجعه به بخش 11 همین مقاله، بررسی کنید که شما در چه جایگاهی قرار دارید؟

تعیین کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند؟ جایگاه فعلی شما در کجا قرار دارد؟

ایا مشتریان شما گذرا هستند یا علاقه مند؟ هوادار هستند یا نیازمند؟ شاید ترجیحی باشند؟ و … ( توجه داشته باشید، معرفی مشتریان از موضوع های مناسب برای تولید محتوا قرار دارد )

درباره کسب و کار

روش کار شما و کسب و کار شما از دیگر موضوعات جذابی می باشد که در مراحل تولید محتوا می توان از آن استفاده کرد.

دانش کیفیت سنجی کسب و کار

اطلاعاتی که در زمینه حقوق مشتری قرار می گیرد، تا مشتری مزیت رقابتی شما را در زمینه کیفیت محصول متوجه شود، دانش کیفیت سنجی می گویند.

مشتریان شما چگونه می توانند وجه تمایز و تفاوت خدمات شما را نسبت به سایر همکاران تشخیص دهد؟

اخبار مربوط به کسب و کار

رخداد ها و قوانین وضع شده کلی در زمینه شغلی خود را به اشتراک بگذارید و بی تفاوت از کنار آن ها عبور نکنید.

موضوعات جذاب تولید محتوا
موضوعات جذاب تولید محتوا

برای مثال افزایش و کاهش قیمت ها؛ اخبار مربوط به بیزینس محسوب می شوند. همچنین ساعت های ارائه خدمات کسب و کار شما نیز از این دسته موضوعات می باشد.

در زمینه شغلی شما چه اتفاقاتی می تواند رخ دهد که نیاز است مشتری از آن ها مطلع شود؟ آن ها را به اشتراک بگذارید! تمامی اخبار کسب و کار شما می تواند از انواع موضوعات تولید محتوا باشد.

در نظر داشته باشید برخی از مشتریان شما همواره به دنبال اتفاقات و اخبار بروز کسب و کار شما و برند های محبوب خود می باشند.

تعرفه یا تخفیف های محصولات شما، جشنواره های فروش، بروز رسانی سطح کیفی محصولات و خدمات شما و … در همین دسته قرار می گیرد.

اخبار مربوط به برند

تمامی اتفاقاتی که مرتبط با برند شما می باشد، مانند تغییر لوگو برند، رنگ سازمانی، تغییر آدرس سایت، راه های ارتباطی و …؛ اطلاعات مفیدی می باشد که برای تولید محتوا مناسب و جذاب است.

آموزش دانش کیفیت سنجی، خود یکی از موضوعات مرتبط با برند می باشد که برای تولید محتوا مناسب و لازم است.

موج سواری

در دسته بندی انواع موضوع های تولید محتوا، محتویاتی را می توان موج سواری نامید که براساس اخبار و رویداد های روز، تولید می شود.

برای مثال، تبریک روز مادر یا تبریک سال نو نمونه ای از موج سواری محسوب می شود.

بایستی توجه داشته باشید که بهتر است برای تولید محتوا های موج سواری بر روز ها و اتفاقات شاد مانور بیشتری دهید.

واکنش های مربوط به رویداد های مربوط به زمینه تخصصی برند شما نیز از دیگر موضوعات جذاب تولید محتوا می باشد. برای مثال تبریک روز برنامه نویس برای شرکت طراحی وب و اپلیکیشن می تواند یکی از همین محتویات موج سواری باشد.

روش استفاده

آموزش نحوه استفاده از محصولات و خدمات شما توسط مشتریان، خود می تواند موضوعی کامل و قابل تماشا برای مشتری باشد. برای مثال؛ آموزش براق کردن نقره برای فروشگاه بدلیجات یک موضوع جذاب و قابل ترند شدن می باشد.

موضوعات روش استفاده را حتما لیست کنید و آن ها را در برنامه تولید محتوایی خود قرار دهید.

وجه تمایز برند شما

در دسته بندی موضوعات تولید محتوا، شرح وجه تمایز برند شما با دیگر برند ها از مهم ترین دسته ها می باشد.

علت هایی که مشتریان برای خرید رقیبان شما به شما رجوع می کنند، وجه تمایز یا مزیت شما محسوب می شود.

وجه تمایز ها از محبوب ترین موضوعات تولید محتوایی می باشند! بالا بودن سرعت عملکرد یک شرکت طراحی وب سایت نسبت به دیگر شرکت ها می تواند یک وجه تمایز بسیار عالی باشد.

ایجاد حس حضور

در هنگام تولید محتوا، باید به این نکته دقت داشته باشید که بتوانید شرایطی را به وجود آورید، تا مشتریان شما خود را در مجموعه شما یا در حال استفاده از محصولات شما ببینند.

ایده های تولید محتوا
ایده های تولید محتوا

تصاویر تور مجازی یا ساخت تور مجازی یکی از بهترین روش ها برای ایجاد حس حضور مخاطب در برند شما می باشد.

به اشتراک گذاری پاسخ به سوالات مشتریان که در دایرکت اینستاگرام یا دیگر راه های ارتباطی با شما ارتباط برقرار کرده اند نیز می تواند باعث ایجاد حس حضور مخاطب شود.

اشتراک گذاری سوالات متداول و پاسخ به آن ها، نیز در همین دسته بندی قرار می گیرد.

جلب توجه

ایجاد یک جرقه در ذهن افراد جامعه هدف در جهت استفاده از خدمات و محصولات برند مربوطه که با واکنش مخاطب به محتوا های تولید شده همراه می شود را جلب توجه می گویند.

برای مثال: تیزر یا موشن لوگو های تبلیغاتی یک کارخانه لبنیات که به سبکی خلاقانه طراحی می شود می تواند باعث جلب توجه و ماندگار شدن در اذهان عمومی شود.

محتوا خلاقانه

تولید محتوا خلاقانه
تولید محتوا خلاقانه

تمامی محتوا های تولید شده توسط سازمان شما، که با سبک و طراحی خلاقانه در جهت تولید و توسعه تبلیغ کسب و کار باشد، در این قالب قرار می گیرد.

تیزر، متن، عکس و هر سناریویی که به صورت خاص تولید می شود محتوا خلاقانه می باشد.

در دسته بندی انواع موضوعات تولید محتوا، تولید محتوا خلاقانه از موضوعات طلایی و خاص محسوب می شود.

نمونه کار های محتوا های خلاقانه را می توانید در صفحه اینستاگرام استودیو مون مشاهده نمایید.

برای مثال؛ تولید موسیقی با ظروف یک فروشگاه ظرف یک ایده برای تولید محتوا خلاقانه می باشد.

رضایت مشتری

به دریافت و ثبت انتشار بازخورد مثبت از مشتریان مربوط به مجموعه جهت تبلیغات و فعالیت برند، رضایت مشتری گفته می شود.

مصاحبه با مشتری هایی که از خرید محصولات یا خدمات شما راضی می باشند یکی از موارد جذاب برای تولید محتوا محسوب می شود. ثبت نظر مشتریان و کاربران از محتوا های واجب و جذاب می باشد.

اشتباهات طنز

هدف محتوا کمدی، خنده و تفریح است اما در کمدی، حقیقت مسائل جدی در پرده شوخی مطرح می شود. در کمدی شخصیت قهرمان و شکست هایشان بیشتر جنبه شادی آور و سرگرمی دارند.

معمولا بیننده به این نوع از محتوا توجه جدی نمی کند. اشتباهاتی که در فعالیت شما رخ داده است در صورت متوجه شدن مخاطب لطمه ای به فعالیت شما نزده است و قابلیت ایجاد حس خوشایند و شوخی با آن را دارد که می تواند در این دسته قرار بگیرد.

اتفاقات طنزی که در یک کارگاه توسط پرسنل شکل گرفته است یک محتوا طنز می باشد. برای مثال ممکن است در حیطه آرایشگری کسی در هنگام استفاده از ماسک صورت، آن ها را بر روی ابروی فرد بکشد که جدا کردن آن را سخت می کند. همین موضوع یک ایده جذاب و طنز برای تولید محتوا می باشد.

محتوای تلفیقی

گاهی اوقات محتوا می  تواند تلفیقی از چند موضوع باشد. برای مثال، تیزر تبلیغاتی یک کافی شاپ علاوه بر ایجاد حس حضور، می تواند رضایت مشتریان را در بر داشته باشد.

تعداد زیاد مشتریان، مصاحبه با مدیران مجموعه و اضافه کردن مصاحبه ها به تیزر می تواند به شفاف کردن یک موضوع خاص برای مخاطب بپردازد.

جمع بندی نهائی

برای بسیاری از افراد تابحال پیش آمده باشد که دیگر نتوانند تولید محتوا کنند یا از یک نواختی محتوا های خود در یک یا چند موضوع، کلافه باشند.

ما در این مقاله در وب سایت استودیو مون، به معرفی 15 دسته از انواع موضوعات تولید محتوا پرداخته ایم.

این مقاله مانند دیگر مقالات مجله آموزشی استودیو مون به روز رسانی می شود. 🙂

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «انواع موضوعات تولید محتوا»

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ سفارشی ثبت نشده

برای دسترسی به امکانات وارد شوید.

در بسیاری از وب سایت ها، ثبت نام و ورود به عنوان یک فرآیند مهم و ضروری است. عملیات ثبت نام و ورود به سایت می تواند تجربه ی مناسبی را برای کاربران به ارمغان بیاورد. این عملیات کاربردی که در حال حاضر به عنوان یک فرآیند امن و قابل اعتماد انجام می شود، برای کاربران امکانات بیشتری جهت استفاده از وب سایت را فراهم می کند.